از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

مدل لباس ،آرایش،اس ام اس،برنامه وآموزش:موبایل ،کامپیوتر ،نکات خانه داری اخبار فوتبال،ژورنال لباس آرایش عروس و...
از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

مدل لباس ،آرایش،اس ام اس،برنامه وآموزش:موبایل ،کامپیوتر ،نکات خانه داری اخبار فوتبال،ژورنال لباس آرایش عروس و...

سینوزیت و سینوس‌ها

سینوس‌ها حفراتی هستند که درون استخوانهای صورت جای گرفته اند وهریک از آنها توسط مجرایی به بینی راه پیدا می کند . سطح پوشاننده این حفرات بطور طبیعی ترشحات شفافی دارد که این ترشحات وارد بینی میشود . این ترشحات توسط مژکهایی که جهت نوسان آنها به طرف حلق است به عقب رانده میشوند وهرفرد طبیعی با هربلع مقداری از بزاق خود ومقداری از این ترشحات بینی و سینوس ها رابلع می کند . سینوس های یک فرد بالغ بطور متوسط درشبانه روز حدود یک لیتر ترشح می کنند . این ترشحات درلطیف نگهداشتن مخاط پوشاننده سینوس ها وبینی موثر است ودر تمیز کردن هوایی که از بینی به ریه می رسد نقش اساسی دارد .

سه گروه ممکن است از ترشحات سینوس و ورود آنها به حلق شکایت نمایند :
1 – وقتی که میزان ترشحات سینوس بیشتر از حد نرمال شود مثل حالتی که در افراد مبتلا به حساسیت بینی مشاهده می کنیم .

2 – وقتی که قوام ، رنگ ویا بوی این ترشحات عوض شود. مثل حالتی که درمبتلایان به سینوزیت می بینیم .
3 – در بعضی افراد هم میزان این ترشحات وهم قوام ، رنگ وبوی آن طبیعی است ولی باز هم بیمار از ترشحات پشت حلق خود شکایت دارد . این دسته افرادی هستند که خیلی حساس هستند وترشحات طبیعی بینی را ترشحات چرکی می انگارند واز بلعیدن آن اکراه دارند .

سینوس ها علاوه برترشحات فوق الذکر مزایای دیگری هم دارند که عبارتند از :
1 – وجود این حفرات توخالی درون استخوانهای صورت باعث کاستن از وزن سرمیشود .
2 - این حفرات در دلنشین بودن صدای فرد موثرهستند وچنانچه این حفرات ویابینی پرشوند صدای فرد تودماغی می گردد .
3 – این حفرات بصورت ضربه گیرجمجمه ومغز عمل می کنند . بدین معنی که اگر ضربه شدیدی به صورت وارد شود بواسطه وجود سینوس ها ، استخوانهای صورت می شکند ولذا ضربه مستهلک شده وبه جمجمه و در نتیجه به مغز وارد نمیشود .

سینوزیت حاد :

سینوزیت به معنی التهاب وتورم مخاط سینوس هاست که ممکن است منشاء عفونی یا آلرژیک داشته باشد. درمبتلایان به آلرژی، مخاط بینی وسینوس ها متورم شده ودر نتیجه آلرژی باعث انسداد مجاری مرتبط کننده سینوسها به بینی میشود.

از طرف دیگرآلرژی باعث افزایش میزان ترشحات بینی وسینوس ها می شود وباوجود دو عامل فوق سینوزیت با منشا آلرژی حاصل میشود. در زمینه سینوزیت عفونی قضیه از این هم ساده تر است . یعنی همانطور که حلق بدلیل عفونت دچار تورم وترشح میشود، میکروب میتواند مخاط بینی و سینوس هارا نیز متورم نماید .

سینوزیت مزمن :
درمواردی که مجاری مرتبط کننده سینوس به بینی به طور طولانی مدت مسدود شود، سینوزیت مزمن حاصل میشودکه علامت اصلی آن به شکل ترشحات عفونی مزمن پشت حلق است و معمولا به درمان دارویی جواب نمی دهد وبرای علاج آن احتیاج به عمل جراحی است .

درمان جراحی به دو روش معمولی وروش آندوسکوپیک انجام میشود . در روش معمولی محتویات درون سینوس ها را تخلیه می کنیم ودرروش آندوسکوپیک مجاری سینوس به بینی را باز می کنیم .   

منبع: ایران جدید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد