از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

مدل لباس ،آرایش،اس ام اس،برنامه وآموزش:موبایل ،کامپیوتر ،نکات خانه داری اخبار فوتبال،ژورنال لباس آرایش عروس و...
از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

مدل لباس ،آرایش،اس ام اس،برنامه وآموزش:موبایل ،کامپیوتر ،نکات خانه داری اخبار فوتبال،ژورنال لباس آرایش عروس و...

تاریخچه طلا وجواهر

تاریخچه طلا وجواهر


 

بومیان ، قرن‌ ها پیش ، طبیعت را به خود حلقه‌ آویز می‌کردند . آنها معتقـد بودند طبیعت ، تمام قدرت جادویی خود را در گل و برگ و چوب و سنگ ذخیره کرده و آنهایـی که حلقه‌ای از گل یا نخ یا سنگ به دور گردن و کمر خود می‌آویزند ، قدرت طبیعت را به بهای رواج زیبایی می‌خرند . تاریخ بشریـت از تاریخ زیورآلات جدا نیست . گرایش بـه زیبایی و زیباتـر شدن همیشـه در همه جا وجود داشته. با ظهور اولین مدسازان ماقبل تاریخ ( نخستین انسان‌هایی که به لحاظ آناتومیک می‌توان آنها را انسان مدرن نامیـد ) قدرت‌های جادویی و نمادین زیورآلات به سراپای تاریخ بشریـت آویخته شد .

حالا هم برخی از مردم با این باور که ارواح شرور از خانه و خانواده‌شان دور می‌شود ، نماد دلفین یا اسب تک‌شاخ را روی سنگ می‌تراشند و بر سر در خانه‌شان نصب می‌کنند . بـرخی مسیحیان برای دفع ارواح بد و خبیث، دوری از گناه ، حمایت در برابر انواع خطرها و دشمنی و نجات‌ زن باردار حین زایمان، شمایل مسیح و حواریون را از طلا و کهربا می‌سازند و روی میز دعا می‌گذارند .

• مردها پیشگام‌ بودند
گرچه امـروز اغلب طرفداران وسایل زینتی را خانم‌ها تشکیل می‌دهـنـد ولی هزاران سال پـیـش ، مردها بـودنـد که برای اولیـن بار با برگ درختان ، موهایشان را زیـنـت ‌دادند . 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح ، هنـرمنـدان سرزمین فـراعـنـه اولین کسانی بـودنـد که طلا را کشف کردنـد و چـون چکش‌خور خوبی داشت ، از آن برای فراعنه تاج و گردن‌ بند ساختند .

1400 سال پیش از میلاد مسیح، در یونان باستان ، مرواریدهای زیبا به شکل‌ گل و صدف و پروانه تراش خورد. هزار و 100 سال بعد ، یعنی دقیقا 300 سال پیش از تولد مسیح ، یونانیان دست به ساخت زیورآلات چند رنگ زدند و در این میان از زمـرد ، عقیق سرخ ، لعل کبـود و مروارید استفاده کردند. آنها سنگ‌های رنگی ، شیشه و مینا را هم در کارهای خود به کار بردند .

طلای معـروف ایتالیا 8 سال پیش از تولد مسیح به بازار آمد و از آن پس ، آوازه‌ی زیبایی آن طلاها سراسر جهان را پر کرد. در قرن 13 میلادی، استفاده از جواهرات در اروپای باستان متداول شد و می‌شد بـه وفـور لباس‌های اشرافی مملو از جواهرات را بـر تـن زنان دید . این در حالی بـود که در فرانسه، به تن داشتنِ کمربند زینتی و جواهرات برای شهروندان ، ممنوع بـود . با شروع رنسانس در قـرن 14 و کشف راه‌های دریایـی و سرزمیـن‌های جدیـد در آمریکا و استخراج طلا ، استفاده از گردن‌بند و گوشواره و سنجاق لباس در طبقه اشراف رایج شد. در این عصر، زیورآلات بـرای مراسم مذهبی استفاده می‌شد و فقط تاجران قـدرت خریـد آن را داشتند . اما کم‌کم جواهرات هم مانند تمام چیزهای دیگر فراگیر و همگانی شد.طراحی جواهرات به صورت آن‌چه امروز می‌شناسیم، از قرن 16 آغاز شد . تمام زیورآلاتی که برای اولیـن بار در ایتالیا و فـرانسه ساختـه شده هم‌ اکنـون در مـوزه هنـر لنـدن و لوور پـاریـس نگهداری می‌شود.

• جواهرات رمانتیک
در قرن 17 برای اولین بار حلقـه ، انـگشتـر و زنـجیـر ساعت در فـرانسه ساختـه شد . همـزمان با انقلاب صنعتی در سال 1789 طراحی ، ساخت و فروش جواهرات ممنوع شد و در حدود 3 سال بعد مجددا رواج پیـدا کرد . آغاز شکوفایی جواهرات در اروپا را باید قرن 19 دانست . وقتی ویکتوریا در سال 1837 ملکه‌ی انگلستان شد، جواهرات بیشتر حالتی رمانتیک یا ناسیونالیستی داشتند. با به ‌سلطنت ‌رسیـدن ملکه ویکتوریـا ، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم دست بـه ساخت جـواهـرات زدند.

• گول‌زنک‌های پرخریدار
ایتالیایی‌ها خریداران اصلی سنگ‌های گرانبها و مرواریدهای اصلی شرقی بوده‌اند. تجار ایتالیایی، جواهرات را بـه قیـمـت نازل از شرق می‌خریـدنـد و بـه‌ گزاف بـه اروپاییان می‌فـروخـتـنـد . در میـان جواهرات، مرواریدهای سفید هند و ایران ارزش بالایی داشت . ونیزی‌ها کم‌کم برای آن‌ که فروش و سودشان را بالاتر ببرند به فکر افتادند که سنگ‌های مصنوعی شبیه مروارید بسازند و بـه قیمت پایـیـن‌تـر بـه مردم عادی بـفـروشنـد و سرانجام 1300 سال پـیـش ، با مخلوط کردن پـودر شیشه سفید، سفیده تخم‌مرغ و ماده لزج حلزون ، مروارید مصنوعی ساختند .

• جواهرات مردگان
جواهـرات مردگان با فـوت شاهـزاده آلبرت باب شد . جـواهـرات مـرده ، شامل تمامی سنگ‌های گرانبهای مشکی می‌شد که به صورت تاج روی سر مرده قرار می‌دادند . اطرافیان آنها تا ماه‌ها از هیچ جواهری استفاده نمی‌کردند .

• فانـتـزی ‌تـرها
 از سال 1960 بـه بـعـد ، طراحان جواهرات تصمیم گرفتـنـد از روش ‌ها و طرح های سنتی کمی فاصله بگیـرنـد و فانـتـزی‌ تـر بـشونـد . اولیـن کسانـی که مشتـاقـانه بـه سمـت ایـن جواهرات رفتند ، بازیگـران بنام هالیوود بودند که باعث شدند ایـن سبک از جواهر سازی در تمامی جهان رونـق پـیـدا کنـد . امروز هم می‌توانیـد انواع و اقسام این جواهرات فانتزی را که مخلوطی از طلای زرد (طلا+ آلیاژ برنز)، طلای سفید (طلا+ آلیاژ نقره) و انواع سنگ‌های قیمتی است، بیابید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد